Sniper : Ghost Warrior 2
هر چی بخوای اینجا داریم
Sniper : Ghost Warrior 2
نویسنده : drgon تاریخ : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392

 

اکثر آثار تولید شده در این سبک یا متوسط بوده اند یا به حدی ضعیف کار شده بودند که مخاطبان اصلا به سراغ آن نمی رفتند. با چنین اوصافی در سال 2012 استدیو گمنام City Interactive تصمیم به ساخت یک بازی در این سبک گرفت تا شاید بتواند از این طریق نامی برای خود دست و پا کند . سرانجام نسخه ی اول این بازی روانه ی بازار شد و با وجود مشکللات زیادی چون بخش های اکشن نامناسب گیم پلی و گرافیک بسیار ضعیف توانست در مدت یک سال 2 میلیون نسخه فروش داشته باشد تا به این ترتیب City Interactive به فکر ساخت نسخه ی دوم این بازی باشد. شلیک اشتباه | نقد و بررسی Sniper Ghost Warrior 2همانطور که گفته شده نسخه ی اول بازی ضعفه های بسیاری داشت و City Interactive تصمیم گرفت برای ساخت نسخه ی دوم از این مشکلات درس بگیرد. آن ها در اولین قدم موتور قدرتمند CryEngine 3 را خریداری کردند تا اینبار با گرافیکی عالی بازی را روانه ی بازار کنند. به این ترتیب بسیاری مشتاق تجربه ی این عنوان شدند ولی تاخیر های پی در پی باعث کاهش عطش طرفداران شد تا سرانجام این عنوان در ماه مارس منتشر شد ولی Sniper : Ghost Warrior 2 چیزی نبود که از آن انتظار می رفت. در این نقد به بررسی نکات مثبت و منفی این بازی می پردازیم. جنگجویان گمنام یکی از مشکلات بسیار بزرگ نسخه ی قبلی این سری نداشتن یک داستان منسجم و درگیر کننده بود که به شدت احساس می شد. در این نسخه سازندگان تصمیم گرفتند تا با ارایه ی که داستان که ریشه در واقعیت دارد و افزودن تم حماسی به آن بتوانند یک داستان گیرا و درگیر کننده ارایه دهند که متاسفانه موفق نبوده اند. داستان بازی در سال 1993 و در کشور بوسنی و هرزه گوین روایت می شود . زمانی که جنگ میان صرب ها و بوسنیایی ها باعث ایجاد درگیری در منطقه شده است. در این میان آمریکایی ها که پشتیبان صرب ها هستند تصمیم دارند تا سران صرب را به وسیله ای نابود سازند اما مشخص نشود که آمریکایی ها پشت این قضایا هستند. در این میان بهترین تصمیم به کار گرفتن یک تک تیرانداز با تجربه و کار کشته است تا بتواند به خوبی از پس خیل عظیم دشمنان بر بیاید و همچنین هدف های مورد نظر را نابود کند. به این منظور کاپیتان کول اندرسون که یک تک تیرانداز با تجربه ی ارتش آمریکا است ، ماموریت می یابد تا با انجام عملیات های خرابکاری و ترور رهبران صرب ، باعث به هم ریختگی و گسستگی نیرو های دشمن شود. وی برای این کار به نقاط مختلفی چون کوهستان های سرد هیمیالیا و جنگل های گرمسیری برمه در آمریکای جنوبی سفر می کند و سخت ترین شرایط محیطی را تحمل می کند تا بتواند ماموریت خود را به پایان برساند . اصلی ترین مشکل داستان بازی ، شیوه ی آغاز داستان است . مخاطب در ابتدای بازی در میانه ی یک ماموریت قرار می گرد بدون آنکه اطلاع داشته باشد که نام وی چیست و در چه مکانی قرار دارد و اصلا هدف کیست. همچنین سازندگان سعی داشته اند با قرار دادن اندرسون در شرایط سخت محیطی چون هوای سرد کوهستان های سرد هیمالیا نشان دهد که وی بسیار شجاع است ولی در این امر نا موفق بوده اند زیرا هیچ کات سین یا صحنه ای سینمایی یکعمل شجاعانه از اندرسون را به تصویر نمی کشد و این خود مخاطب است که باید از ماموریت های او نتایج حماسی بگیرد. همچنین سازندگان در این نسخه تصمیم گرفتند همانند بازی های پر طرفدار سبک شوتر که در ان یک همراه دوست داشتنی وجود دارد ، در این عنوان نیز یک یار و همکار را در کنار اندرسون قرار دهند تا کمی داستان بازی را زیباتر سازد که این همکار در بیشتر مراحل بازی همراه کاراکتر اصلی است ولی تنها نقش نشانه گذاری دشمنان و اطلاع دادن از حضور ان ها را بر عهده دارد و به نوعی تنها همان رابطه ی خشک نظامی بین دو طرف بر قرار است . در کل داستان بازی نسبت به نسخه ی پیشین بهتر عمل کرده است و توانسته با ارایه ی یک داستان تاریخی هر چند کم اهمیت داستان بازی را واقع پذیر تر و ملموس تر سازد ولی در امر حماسی سازی داستان کاملا نا موفق بوده و همچنین شیوه ی شخصیت پردازی بازی بسیار نامناسب است و مخاطب خیلی سخت با اندرسون ارتباط بر قرار می کند. یک شلیک ، یک کشته بزرگترین تغییر Sniper : Ghost Warrior 2 در بخش گیم پلی است. در نسخه ی پیشین وجود بخش های اکشن که به شدت نا مناسب و زننده بود صدا بسیاری از منتقدان و طرفداران را در آورد. در این نسخه City Interactive تصمیم گرفت تا به نوعی بخش اکشن بازی را به کلی از بازی حذف کند و تمرکز خود را تنها بر روی بخش مخفی کاری و تک تیراندازی بازی قرار دهد . بازی تماما بر مخفی کاری تاکید دارد و در صورتی که توسط دشمن شناسایی شوید قادر نخواهید بود از خود دفاع کنید بلکه باید تن به مرگ بدهید. به این ترتیب بازی تاکید ویژه ای بر مخفی کاری دارد اما در صورتی که در مراحلی از بازی پس از شناسایی شدن توسط دشمن شاهد درگیری های نفس گیر هر چند کم بودیم ، سطح کیفی گیم پلی بازی تا حد زیادی افزایش می یافت. یکی دیگر از اشکالات گیم پلی بازی خطی بودن مراحل بازی و به شدت تکراری بودن آن ها است. در هر مرحله از بازی وظیفه دارید تعدادی از دشمنان را اسنایپ کنید و با مفی کاری به پیش بروید و به محل یا هدف مورد نظر برسید و در این میان شاهد هیچ اتفاق خاصی نیز نخواهید بود . البته شاید فکر کنید که به راحتی می توان یگم پلی بازی را به پایان رساند ولی باید به این نکته توجه کنید که به پایان بردن مراحل زیاد آسان نیست به خصوص در حالت سخت که کوچکترین اشتباه مساوی با مرگ شما خواهد بود . شما باید همواره باید با استفاده از تکنیک استتار و کاور گرفتن مانع شناسیی شدن خود توسط دشمنان بشوید . یکی از نکات مثبت گیم پلی بازی تجربه بی نظیر تیراندازی و نابودی دشمنان است. سازندگان به خوبی تمامی عواملی که می توانند بر یک شلیک تاثیر داشته باشند را شناسایی کرده اند و آن را در بازی اعمال نموده اند. کوچکترین تغییرات محیطی چون باد ، گرد خاک و حتی مه باعث می شود تا دقت تیراندازی شما به شدت پایان آید و اینجا است که باید با یک شلیک بی نقص و بدون اینکه کسی متوجه حضور شما شود دشمنان خود را نابود سازید . سازندگان به خوبی این بخش را طراحی و اجرا کرده اند به خصوص در مراحل اولیه این بازی این بخش بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است ولی رفته رفته هر چه به پایان بازی نزدیک می شویم این بخش خسته کننده تر می شود . البته سازندگان امکاناتی چون دوربین دید در شب را نیز در بازی قرار داده اند که به وسیله ی آن به راحتی می توانید در تاریک شب از پشت دشمنان عبور کنید بی انکه آن ها متوجه شما شوند. بد ترین مشکل یازی در این بخش ، هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان است. همانطور که در بالا گفته شده در تاریک شب می توانید از تاریک برای عبور و دیده نشدن توسط دشمنان استفاده کنید ولی اگر در روز و از محیطی که تاریکی در آن وجود دارد بخواهید عبور کنید به سرعت شناسایی خواهید شد. گویا هوش مصنوعی دشمنان تاریک روز را تنها تشخیص می دهد که این خود یک ضعف بزرگ به شمار می آید . در مواقعی نیز یار خودی از جلو و نزدیکی دشمن به راحتی عبور می کند و دشمن او را مشاهده نمی کند ولی اگر شما این کار را انجام دهید به سرعت شناسایی خواهید گویا که یاران خودی خاصیت نامرئی بودن دارند که شما فاقد آن هستید . نکته ی آزار دهنده ی دیگر بازی کمبود تعداد Checkpoint در طول یک مرحله است . برای مثال در یک مرحله به فاصله یک هدف و هدف بعدی هیچ Checkpoint وجود ندارد و اگر بازی را ببازید مجبورید دوباره از اول آغاز کنید. چنین مشکلی آن هم در یک عنوان تک تیراندازی که درصد خطا و باخت در آن زیاد است واقعا عجیب است و گویی سازندگان به خاطر نداشته اند که بازی ساخت آن ها یک عنوان تک تیراندازی و مخفی کاری است زیرا بازی های شوتر اکشن نیز در یک مرحله تعداد بیشتری Checkpoint نسبت به این عنوان دارند. در کل گیم پلی بازی با تعداد زیادی نقطه ی ضعف و اندکی نکات مثبت چون شبیه سازی دقیق تک تیراندازی و HUD کاربردی بسیاری را از خود نا امید کرد. شاید اگر سازندگان کمی بیشتر بر روی هوش مصنوعی دشمنان کار می کردند ، حداقل با یک عنوان آبرومندانه تر طرف بودیم. سرافکنده شدن CryEngine 3 از همان ابتدا که اعلام شد این بازی قرار است با موتور قدرتمند CryEngine 3 ساخته شود عده ی زیادی از بابت گرافیک این عنوان اسوده خاطر شدند ولی با عرضه ی بازی مشخص شد که همی این افکار مثبت خیالی بیش نبوده است. گرافیک بازی تنها نام CryEngine 3 را با خود یدک می کشد و بی هیچ وجه کیفیت لازم را برخوردار نیست . گویا سازندگان به هیچ وجه با توانایی کار و استفاده از این موتور قدرتمند آشنا نبوده اند و نتوانسته اند از این موتور قدرتمند برای ارایه ی یک گرافیک کم نظیر استفاده کنند. کیفیت بافت ها به خصوص بافت های گیاهی بازی به شدت ضعیف است و فرق چندانی با نسخه ی پیشین ندارد. طراحی ضعیف کاراکتر ها به خصوص بدن و لباس های آن از نکات ضعف دیگر این بازی به شمار می آید. یکی از نکات مثبت بخش گرافیک ، نورپردازی کم نظیر بازی است که به خوبی کار شده است. سایه زنی کاراکتر ها و اجسام نیز به خوبی انجام شده است که این امر در مرحله ی ابتدایی بازی که در زیر آفتاب سوزان دنبال می شود به خوبی قابل مشاهده است. همچنین طراحی اسلحه ها نیز بسیار عالی انجام شده است و کاملا مشابه با نسخه ی اصلی آن می باشد به خصوص طراحی اسلحه ی اسنایپر شخصیت اصلی که بسیار عالی انجام شده است . گرافیک GW 2 را می توان یک گرافیک متوسط دانست که بی هیچ وجه در حد و اندازه های نام CryEngine 3 نمی باشد و City Interactive نشان داد که توانایی استفاده از چنین موتور قدرتمندی را اصلا ندارد. ارواح بی صدا بازی در بخش صداگذاری نیز عملکرد متوسطی داشته است. صدای شلیک گلوله ها خوب کار شده است ولی صدا آن ها هنگام برخورد به بدن دشمنان کمی غیر واقعی به نظر می رسد. همچنین صدا گذاری شخصیت های اصلی به خصوص اندرسون به خوبی کار نشده است و آن ابهتی که یک سرباز کهنه کار و به ویژه تک تیرانداز دارد ، در صدای وی به هیچ وجه احساس نمی شود.همچنین در اکثر مواقع بازی به دلیل تمرکز داشتن مخاطب بر شلیک خود موسیقی به گوش نمی رسد و اندک ترک های موسیقی نیز تم حماسی دارند . شکست ارواح می توان Sniper : Ghost Warrior 2 را یکی از نا امید کننده ترین بازی های سال 2013 لقب داد. عنوانی که با نمایش های خیره کننده و مانور دادن بر روی موتور گرافیکی خود طرفداران زیادی به دست آورد ولی با تاخیر های پی در پی و سرانجام ارایه ی یک عنوان ضعیف بسیاری را از خود رنجیده خاطر کرد. می توان گفت City Interactive نتوانست ارواح را اینبار پیروز کند و باز هم شاهد شکست ارواح بودیم. نکات مثبت : داستان واقعی که ریشه در تاریخ دارد – شبیه سازی عالی تک تیراندازی – HUD کاربردی – طراحی مناسب اسلحه ها نکات منفی : عدم درست بودن شیوه ی روایت داستان – سعی بیهوده در حماسی کردن داستان – خطی و تکراری بودن مراحل – هوش مصنوعی ضعیف دشمنان – کمبود تعداد Checkpoint – عدم توانایی در استفاده از CryEngine 3 – کیفیت بد بافت ها – صدا گذاری ضعیف شخصیت ها داستان : 6 گیم پلی : 6 گرافیک : 7 صدا گذاری : 7 نمره کل :6.5

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: نقد بازی,



.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به GAME Music Film Downlod مي باشد.